Denisa Nová patří v současnosti mezi špičkové české oděvní designéry, dalo by se říct, že je géniem nejednoduchého minimalismu. To, že kromě jedinečného uměleckého nadání disponuje i nepopíratelnými organizačními kvalitami a obchodním duchem dokázala, když v roce 2000, poté co byla za svou tvorbu poprvé oceněna titulem 'Výtvarník sezóny', uvedla úspěšně na trh značku DNB, pod kterou dodnes tvoří.
V současné době vede dvě umělecká studia, jedno v Praze a jedno v Brně. Svůj jednoznačně formulovaný přístup k designu si prosadila i v rámci prostor, které pro svá studia zvolila - díky výraznému a inovativně pojatému interiéru mají prostory brněnského studia pozitivní odezvu jak v architektonických časopisech, tak v neodborném tisku.
Denisa Nova se kromě kompaktních kolekcí, které uvádí na trh pravidelně dvakrát ročně, podílí na mnoha aktivitách, zaměřených v první řadě na současný design a oděvní tvorbu, ale také si vytváří své vlastní projekty s mnohem širším uměleckým přesahem, než nabízí oděvní tvorba sama osobě.
Navzdory své zdánlivě plaché povaze je ve svých přístupech a postupech persistentní a neústupná - své nápady dotahuje do konce a dokáže být nekompromisní ve svém smyslu pro dokonalost.
Mezi její úspěchy patří účast na výstavě Expo 2010, kde reprezentovala Českou republiku, mnoho prestižních národních ocenění a kontinuální účast na zahraničních prezentacích a událostech, jakými jsou například Týden módy v Paříži nebo ve Vídni, a mnoho dalších, ale i výjimečná přehlídka v Milk Studios v New Yorku.
Její designová tvorba je vetšinou zaměřena na úplné řady dámských oděvů a doplňků, ale často také přichází s jedinečnými solitéry a s kostýmovou tvorbou pro baletní a činoherní vystoupení.
Při autorské prezentaci svých kolekcí se vědomě vyhýbá módním přehlídkám v ?glamour? stylu. Preferuje formu kvazi-divadelních performancí nebo uměleckých výstav v galerijních prostorách.
Jak sama říká, v tvorbě jsou pro ní prioritní kontinuita, lidé, člověčenství a intuice. Kontinuitu vnímá jako geneticky vyšlechtěnou vlastnost kolekcí, která se projevuje schopností kolekcí vzájemně spolu komunikovat v čase, schopnost vzájemného propojení, ale zároveň v možnostech budoucího spojení se s kolekcemi, které jsou ještě dílem budoucnosti.
Denisa trvá na tom, že lidé a lidskost jsou v současné době zásadními koncepty tvorby, jelikož v globálním světe oděvního designu je čím dál tím častější redukce prostoru pro lidskou individualitu a její vyjádření. Ona sama vždy před módu na první místo klade člověka, lidskou bytost.
Opakovaně se staví za svou intuici a vizionářský přístup, které označuje za prapodstatu a základ role oděvního designéra.
Kolekce, kterou prezentovala v rámci Designbloku jako kolekci podzim- zima 2011/ 2012 - (r)evoluce měla pokračování ve formě večerní řady ?(r)evoluce virem?. Kolekce klade důraz na to, aby zřetelně odrazila výrazný posun v Denisině vnímání módy, kdy se "obyčejná" tvář módy stává zásadním atributem designu, kolekce si zachovává přirozenost a přece vyzařuje velmi silný emocionální vnitřní náboj.
Jádro kolekce tvoří velmi elementární kousky - černý a bílý rolák, rolákové černé šaty, černé kalhoty v panském stylu, multifunkční přehoz z alpaka vlny, kvazipánský kabát z černé vlny, ikonické lodičky na jehlovém podpatku, historicky opodstatěný základ ženského šatníku.
Materiálová volba je kromě intuice založena na kontinuálním odmítání kompromisu, kterého se Denisa striktně drží. Stěžejními materiály kolekce jsou hedvábí, vlna, alpaka, přírodní kůže a bavlna.
Pocit, který vychází z koncepce kolekce je pocitem zásadního a zcela přirozeného designu, pocit koncentrace na proporci, reinterpretace jednoduchosti velmi komplexním, provokativním a přece esteticky přitažlivým způsobem.
Drsné hrany kolekce, které jsou běžným jevem drobné nedokonalosti, kdykoli se designér vydává novým směrem reflexe designu v oblasti módy, vyhladil a učinil na dotek žádoucími již zmíněný emoční náboj.
Zdánlivě nekomplikovaná móda tak získává sílu, která naopak velmi promyšleným a propracovaným způsobem čerpá z fundamentálního zdroje energie módy a odívání.
Střih je jádrem, nesmí nikdy působit rušivě, nesmí být sám sobě k tíži, musí být kvintesencí, druhou přirozeností těla.
Od oděvních designerů se často očekává, že budou pro média abstrahovat filozofii své tvorby, svých kolekcí. V této kolekci je však spíše než jakoukoli abstraktní filozofii potřeba zdůraznit její silnou lidskost.
Denisa Petriláková
PR, Tisková zpráva pro média v rámci nominace na Czech Grand Design 2011
PDF